Delft in de schijnwerpers in 'Denkend aan Holland'


Op 15 september staan Delft en Den Haag centraal in een speciale aflevering van het populaire televisieprogramma Denkend aan Holland van Omroep MAX. In de uitzending verkennen André van Duin, Janny van der Heijden en scheepshond Nhaan de rijke historie en unieke charme van de prinsenstad, waarbij de bekende presentatoren zowel oude tradities als moderne innovaties in Delft ontdekten.

Na een koninklijk avontuur in Den Haag, zetten André en Janny op dag twee hun reis voort via De Vliet richting Delft. Naast de historie van Delft is er ook veel aandacht voor de toekomst. Zo leren Janny en André hoe ze op een toekomstbestendige manier nieuwe seizoenen van Denkend aan Holland kunnen blijven maken. Aangekomen in de stad van Johannes Vermeer blijkt er geen ontkomen aan de schilder. Janny en André dompelen zich helemaal in hem onder. Het resulteert in een heuse verkleedpartij, waar zelfs Nhaan aan moet geloven. Er is nog iets wat de stad kenmerkt: Delfts Blauw. Janny en André ontdekken hoe het bekendste porselein van Nederland wordt gemaakt. Daarna is het tijd om Delft te verlaten. Na een korte vaartocht meert het duo aan in de Zweth en wordt het seizoen - al terugblikkend en onder het genot van oranjebitter en bitterballen – koninklijk afgesloten.

Denkend aan Holland is bekend om zijn liefdevolle portretten van Nederlandse landschappen en steden, en de keuze voor Delft als locatie onderstreept de tijdloze aantrekkingskracht en schoonheid van deze stad.

De uitzending van Denkend aan Holland is een initiatief van Delft Marketing en past in de strategie om Delft niet alleen te laten zien als historische, maar ook als creatieve en toekomstgerichte stad. Bovendien is het uitzendmoment gunstig. Met een verwacht publiek van ongeveer 1,5 miljoen kijkers is de verwachting dat de stad dit najaar extra bezoekers tegemoet kan zien. De uitzending is te zien op zondag 15 september om 20.25 uur op NPO1.