Routepunt 4: Bolwerk - Routekaart Nieuw Delft
Vroeger raasde de trein hier over een viaduct door de Spoorsingel en Phoenixstraat. Twee pijlers van het spoorviaduct staan nog overeind.
Tot 2015 raasden de treinen hier over het spoorviaduct, langs de huizen de Spoorsingel. Het gebied heeft de afgelopen tien jaar een enorme transformatie doorgemaakt.
Van spoor naar stad
Vijf jaar lang werd gewerkt aan de spoortunnel, midden in Delft. Molen de Roos werd opgetild, de middeleeuwse Bagijnetoren werd verplaatst. En uiteindelijk werd het spoorviaduct gesloopt. De Spoorsingel en Phoenixstraat zijn een aantal jaar geleden helemaal opnieuw ingericht. Aan de zuidkant van het Bolwerk bouwen we tot 2028 aan een nieuwe leefomgeving, die de wijken met elkaar verbindt: Nieuw Delft.
Hoorbare herinneringen
Wist je dat twee pijlers van het viaduct bewaard zijn gebleven? Je vindt ze hier, op het Bolwerk. Op de plaquettes lees je meer over de aanleiding van project Spoorzone. Op Hoorbare herinneringen kun je luisteren naar de geluiden van het viaduct.
Het nieuwe Bolwerk
En… h…
Tot 2015 raasden de treinen hier over het spoorviaduct, langs de huizen de Spoorsingel. Het gebied heeft de afgelopen tien jaar een enorme transformatie doorgemaakt.
Van spoor naar stad
Vijf jaar lang werd gewerkt aan de spoortunnel, midden in Delft. Molen de Roos werd opgetild, de middeleeuwse Bagijnetoren werd verplaatst. En uiteindelijk werd het spoorviaduct gesloopt. De Spoorsingel en Phoenixstraat zijn een aantal jaar geleden helemaal opnieuw ingericht. Aan de zuidkant van het Bolwerk bouwen we tot 2028 aan een nieuwe leefomgeving, die de wijken met elkaar verbindt: Nieuw Delft.
Hoorbare herinneringen
Wist je dat twee pijlers van het viaduct bewaard zijn gebleven? Je vindt ze hier, op het Bolwerk. Op de plaquettes lees je meer over de aanleiding van project Spoorzone. Op Hoorbare herinneringen kun je luisteren naar de geluiden van het viaduct.
Het nieuwe Bolwerk
En… hoe zit het het dan met dat Bolwerk? Dit eilandje is vernoemd naar een driehoekig verdedigingswerk dat hier vanaf 1573 lag. Samen met de Waterslootsepoort, vormde dit bolwerk tussen de 16e en 18e eeuw een sierlijke toegang tot de stad. Het bolwerk verdween grotendeels toen de eerste spoorlijn door Delft werd aangelegd. Nu de trein ondergronds rijdt, is ook het bolwerk weer teruggebracht: maar dan in een nieuw jasje.