Routepunt 8: Water in de stad - Routekaart Nieuw Delft

Meer info

Fabriekstraat
Delft
Plan je route

vanaf jouw locatie

Nieuw Delft is voorbereid op het veranderende klimaat. Met ruimte voor water en groen. Benieuwd hoe?

Het klimaat verandert. Het wordt warmer, zware regenbuien en droogte komen steeds vaker voor. Hoe kunnen we steden daarop aanpassen? Zodat het ook straks nog fijn wonen is in Delft? Arjaan Hoogeboom, stedenbouwkundige, vertelt hoe we dit in Nieuw Delft doen.

Wat merken we in de stad van klimaatverandering?
“In de stad hebben we daar extra veel last van. Huizen, asfalt en beton nemen meer warmte op dan groen. Veel steen betekent ook: sneller wateroverlast. Als het hard regent, spoelen grote hoeveelheden water in één keer het riool in. Water dat weg is kan niet meer gebruikt worden voor groen. Daardoor hebben we in de stad ook meer last van droogte.”

Wat kunnen we daartegen doen?
“We passen de inrichting…

Het klimaat verandert. Het wordt warmer, zware regenbuien en droogte komen steeds vaker voor. Hoe kunnen we steden daarop aanpassen? Zodat het ook straks nog fijn wonen is in Delft? Arjaan Hoogeboom, stedenbouwkundige, vertelt hoe we dit in Nieuw Delft doen.

Wat merken we in de stad van klimaatverandering?
“In de stad hebben we daar extra veel last van. Huizen, asfalt en beton nemen meer warmte op dan groen. Veel steen betekent ook: sneller wateroverlast. Als het hard regent, spoelen grote hoeveelheden water in één keer het riool in. Water dat weg is kan niet meer gebruikt worden voor groen. Daardoor hebben we in de stad ook meer last van droogte.”

Wat kunnen we daartegen doen?
“We passen de inrichting van de stad aan op het veranderende klimaat. Klimaatadaptatie noemen we dat. En omdat we in Nieuw Delft een nieuw stuk stad maken, hebben we een mooie kans om daarmee te experimenteren en het zo goed mogelijk te doen.”

Hoe werkt dat precies?
“We proberen ‘de stad als spons’ in te richten. Het principe is eigenlijk heel eenvoudig: je voegt meer groen toe en minder verharding. Kleine buien worden dan opgevangen in de omgeving. Het groen kan het water weer gebruiken in tijden van droogte. En bij hoosbuien heb je minder druk op het riool, omdat water ook via de bodem wordt opgevangen en wegsijpelt. Tegelijk kun je niet helemaal zonder steen. Je hebt in de stad ook voetpaden, fietspaden en gebouwen nodig. Daarom moeten we creatieve oplossingen bedenken.”

Wat voor oplossingen zijn er?
“Aan de Industriestraat kun je dit goed zien. Voor het voetpad proberen we hier iets nieuws: de ZOAK-tegel. Dat zijn stenen met een keramische bovenlaag. Via minuscule gaatjes kan regenwater gemakkelijk de bodem in sijpelen. Langs de straat zijn groenzones en bomenrijen aangelegd als een soort wadi. Wist je dat één boom net zoveel verkoeling geeft als acht airco’s? Voor de parkeerplaatsen gebruiken we grasklinkers met speciale grond er onder. Stevig genoeg om je auto op te zetten, maar in de gaten kan regenwater wegvloeien en gras groeien. Met als resultaat: een frisse, groene parkeerplaats.”

Hoe zit dat in de rest van Nieuw Delft?
“Ook daar hebben we veel aandacht voor klimaatadaptatie. Zo hebben we in Nieuw Delft twee hectare oppervlaktewater – in de vorm van de Nieuwe Gracht en het water in de Coendersbuurt. Dat is niet alleen verkoelend. Het zorgt er ook voor dat we droge voeten houden in Nieuw Delft. We leggen nieuw groen aan, zoals park Spoorloos, het Van Leeuwenhoekpark en Tuin van Delft. En we vragen ook ontwikkelaars om een steentje bij te dragen. Zij maken bijvoorbeeld gebouwen met groene daken, gevels en tuinen. Zoals hier verderop, bij PoortMeesters.”

Waar bent u het meest trots op?
“In Nieuw Delft worden drie prachtige buurten gebouwd. Met niet alleen huizen: er zijn ook al restaurants, huisartsen, fysiotherapeuten, scholen, winkels en kantoren. Door die variatie wordt het echt een levendig, aantrekkelijk stuk stad, waar iedereen

Neem alvast een kijkje